Wacker Neuson

Pásový minibagr

WACKER NEUSON 38z3

 

Poté, co začal Wacker Neuson dodávat některá svá minirypadla Caterpillaru, začali se o tyto stroje rakouské provenience zajímat i zákazníci, kterým se dříve do hledáčku nedostaly. A s ohromením objevují jejich specialitu – naklápění nástavby VDS. Pojďme se společně podívati, co nám může Wacker Neuson nabídnout v kategorii 4 t s nulovým přesahem zádě.

VDS – co je to?

VDS je zkratka pro Vertical Digging System, česky vertikální hloubicí systém, který byl uveden na trh již v roce 1988, a u žádného jiného výrobce jej nenajdete. Systém VDS pomocí hydraulického válce přizvedává levou (či pravou, dle modelu stroje) stranu otoče, čímž umožňuje jednostranné naklápění nástavby až o 15°. Umožňuje tak hloubení ve svislém směru i tam, kde je podvozek rypadla nakloněn. Jedná se o volitelné vybavení stroje, kterým v současné době může být osazeno sedm typů rypadel o provozní hmotnosti 2 - 5,5 t. Kdo by měl obavu z větší složitosti stroje, může si být jistý, že na sklápěcí konzolu VDS dostane záruku 10 let, která se nevztahuje na hydraulický válec a hadice.

 

Zastavění dalšího prvku mezi podvozek a otoč se pochopitelně musí někde projevit. Když vezmeme testovaný typ 38Z3, VDS zvětšuje jeho výšku po kabinu o 65 mm na 2565 mm, transportní délku naopak o 53 mm snižuje (4747 mm). Také maximální hloubkový dostah se snižuje o 63 mm na 3290 mm, výsypnou výšku naopak zlepšuje o 170 mm na 3520 mm. Samozřejmě také zvyšuje provozní hmotnost stroje, konkrétně o 260 kg na 4050 kg. Náš stroj měl navíc přídavné závaží, čímž jeho hmotnost vzrostla na cca 4200 kg. Oproti standardnímu provedení jsme tedy díky VDS a protizávaží získali navíc přes 400 kg, což je nárůst opravdu nezanedbatelný.

Zajímalo by vás, kolik strojů se prodá s VDS a kolik bez něho (u modelů, které jím mohou být vybaveny). Čísla hovoří sama za sebe: V České republice prodá dceřiná firma výrobce celých 100 % strojů s VDS, celosvětově se s VDS udá „pouze“ 73 %, avšak procento rok od roku stoupá. Příplatek za VDS činí v případě 38Z3 55 000,- Kč, když se ale zahrne do některého z balíčků výbavy, vyjde jeho cena levněji.

Kromě systému VDS 15° a přídavného protizávaží o hmotnosti 150 kg (má tloušťku 5 cm, o které záď potom přesahuje přes pásy) stroj dále může být vybavený prodlouženým ramenem, hydraulickým rychloupínačem a hydraulicky naklápěcí svahovkou. Která je napojena na pečlivě zabudovaný okruh pro přídavná zařízení, zatímco hydraulický rychloupínač byl zásobován vlastním přídavným okruhem. Velmi komfortní řešení.

 

Jak se žije v krátké kabině - hodnocení strojníka

Sedí se vysoko, a to jak nad zemí (kvůli VDS), tak i v rámci kabiny. Pro nastavení odpružení sedadla poslouží kolečko umístěné na přední straně sedadla, kde lze snadno podlě uvedených kilogramu nastavit idividuálně odpružení na míru. Strojník si všimne potahu sedadla s delšími chlupy, ve kterých očekává hromadění prachu, chválu naopak pěje na stavitelné područky. I když jsou pojezdové pedály poměrně blízko, šlape se na ně díky vyššímu posezu dobře i dlouhánům. Přitom nad hlavou ještě zbývá spousta místa.

Slícování plastů v kabině by mohlo být lepší, provedení však působí hodnověrně. Ovládání čelního skla je snadné, jeho mechanizmus je jistý a robustní, dobře se drží v rukou. Spodní díl čelního skla je vyjímatelný, je pro něj vyhrazeno místo za sedadlem strojníka, kde se dá umístit do držáku pro tento účel. Problém všask nastáva při pokusu, sklo dostat přes malou kabinu dozadu do držáku. Nulový přesah zádě si žádá své...

Co se zajištění příjemného klimatu v kabině týká, napočítal jsem celkem 6 větracích výdechů - 4 vpředu a 2 vzadu. Teplota vzduchu větrání a topení se reguluje kruhovým ovladačem umístěným poněkud nešikovně, dole u podlahy na podestě pod sedadlem. Příprava pro autorádio zahrnuje kastlík pod pravým oknem vzadu a dva reproduktory, umístěné tradičně nad zadním oknem. Stačí pouze vyjmout kaslík, najít ten správný kabel a připojit autorádio.

O provozním stavu stroje informuje snad až příliš jednoduchý kruhový přístroj v zorném poli strojníka před pravým joystickem. V jeho centru je umístěn analogový ukazatel stavu paliva, dokola obehnaný kontrolkami a naspodu doplněný o malý digitální displej s počtem motohodin. Toť vše, žádné další číselné údaje strojník na přístrojové desce neuvidí.

Naklápění VDS se v případě 38Z3 obsluhuje pohybem pravého joysticku do stran poté, co je tato funkce aktivována přidržením tlačítka VDS umístěným před levým joystickem.

Otáčky motoru se ovládají páčkou vedle levé područky, zatímco páka vedle pravé područky slouží pro zvedání radlice. Tlačítko želva/zajíc, je umístěno mezi kolébkovými přepínači na boční palubní desce. Plovoucí poloha radlice k dispozici není.

Funkce automatického návratu do volnoběžných otáček samočinně navrací motor do volnoběhu po 4 sekundách, tuto funkci lze aktivovat či vypnout kolébkovým přepínačem. Offset se ovládá pravým pedálem sloužícím standardně pro přídavný okruh poté, co bylo na levém joysticku zmáčknuto aktivační tlačítko.

 


Jak se s tím vlastně dělá?

Pod kapotou slyšitelně brumlá tříválec Yanmar 3TNV88 o výkonu 21,4 kW. Pracovní hydrauliku zásobují dvě stavitelná pístová čerpadla, přídavný okruh má na starosti samostatné čerpadlo zubové. Tedy jakýsi zlatý standard moderních minirypadel.

Když zaberete za joysticky, podkopové rameno je následuje tak, jak byste očekávali. Žádná přehnaná citlivost nebo naopak unylost. Prostě sednete a rypadlo se v tu chvíli stává vaší prodlouženou rukou. No nic, zajedeme na nějaký ten svah, abychom se podívali na ten vynález s velkým V na začátku.

Pojezd nohama je v 38Z3 opravdu příjemný. Na rozdíl od pojezdu ručního. Jeho páky totiž mají nadmíru dlouhý chod a při posunu zcela vpřed se ocitají těsně u čelního skla. Muže se zdát, že  38Z3 je zkrátka stavěn pro strojníky zvyklé jezdit na nohy, kterých je podle zjištění firmy Wacker Neuson znatelně více než těch, kteří svým rukám nedopřejí klidu. Ale, vše je jen o zvyku.

Konečně najedeme na nějakou tu hromadu a co nejvíc nakřivo, ať to stojí za to! Ták, a teď se pěkně nakloníme do roviny, páni! Funguje to! Jen je škoža, že VDS naklápí jen na jednu stranu. Potom se staně, že namísto vyrovnání kabiny, se naklápíte ještě více ze šikma.

Tak a teď budeme frajeřit. Srovnáváme, srovnáváme… a jsme rovní. To je věc! Podvozek divže neklouže ze svahu a my pěkně v kabince ve vodorovné poloze, jakoby se nic nedělo. To je panečku luxus. Pěkně si můžeme rýpat, svahovat, hladce se otáčet ve vodorovné rovině a jsme tak krásně nad věcí… A nejlepší na tom je, že v náklonu můžeme i jezdit. To je teprve zábava.

Řekl bych, že v praxi musí být systém VDS návykový, určitě bych se rovnal i tam, kde by mě to předtím ani nenapadlo. Podélná svahová prostupnost je mnohem jistější a pohodlnější, strojník vždy sedí vodorovně a může vše pozorovat a řešit s chladnou hlavou, aniž by se při otáčení v kabině muslel koulet z jedné strany na druhou...

A k čemu všemu konkrétně vlastně může být VDS užitečné? Kopáním rýh při naklonění rypadla ve svahu nebo jedním pásem na obrubníku to nekončí. VDS můžete využít i na rovině, například pro podkopání potrubí, demolice obezdívek kladivem…

Samožřejmě, to vše zvládnete i nakloněním rypadla pomocí radličky a nebo využitím offsetu. Při použití radličky však podvozek musí být natočen kolmo k linii stavby a rypadlo tedy musí při svém postupu opakovaně najíždět, kdežto s VDS jednoduše popojede dál a neporuší povrch pod sebou. Asi takhle – jakmile VDS na rypadle máte, můžete si být jistí, že pro něj využití určitě najdete.

Na svahovku elegantně nabereme další lžíce díky geniálně umístěným háčkům a přejíždíme o pár metrů dále, kde se naší šikovné čtyřtunce podíváme pod kabátek.

 

Potrápí nás pravidelný servis?

Rozměrná kapota pokrývající téměř celou polovinu nástavby je umístěna na plynové vzpěře a manipulace s ní je opravdu snadná. Všechno podstatné najdeme pod ní v dobrém dosahu, horší přístup je však pro dolévání motorového oleje.

Ale to není vše – celou kabinu lze po uvolnění dvou šroubů sklopit do strany a podívat se, co se nachází pod ní. Těžká kabina se nejdříve nadzvedne integrovanou panenkou a následně se ručně doklopí. Sklopená kabina je jištěna ocelovým lankem, ale proti náhodnému zpětnému sklopení je třeba ji ještě zajistit ocelovou vzpěrou. Kromě hydraulických prvků a změti hadic si všímám akumulátoru, pro který pod kapotou už asi nezbylo místo.

Kvůli VDS máme tři mazací místa navíc: dva čepy + uložení pístní tyče hydraulického válce, jehož spodní uložení mazáno není.

 

Závěr

Wacker Neuson 38Z3 VDS je rypadlo, které si strojník oblíbí, i kdyby nemělo VDS. Ale nemít ho by byla velká škoda. Dokáže ušetřit spoustu času a nadměrně vykopaného materiálu. Strojníkovi navíc přináší více komfortu a bezpečí, a to i při uvážení vlivu VDS na ostatní parametry a vlastnosti stroje. Wacker Neuson 38Z3 VDS zkrátka stojí za vyzkoušení...